~~MAKLUMAN~~

SAMBUTAN BULAN KECERGASAN PERINGKAT SEKOLAH 2 JULAI HINGGA 20 JULAI 2012

Sep 26, 2011

KSSR terima maklum balas positif ibu bapa, guru

PUTRAJAYA 25 Sept. – Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang dilaksanakan tahun ini menerima maklum balas positif daripada para guru dan ibu bapa, yang antara lain menyatakan ia berjaya meningkatkan minat para pelajar untuk belajar bahasa Inggeris.
Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Dasar) Prof Dr Khair Mohamad Yusof berkata ini kerana pendekatan KSSR tidak lagi berbentuk kaedah tradisi pengajaran di bilik darjah (chalk and talk) tetapi menumpukan kepada kaedah pengajaran yang menyeronokkan dalam pembelajaran bahasa Inggeris.
"KSSR ini bukan sahaja menekankan kepada kefasihan bahasa tetapi juga komunikasi antara pelajar. Ia menggunakan kaedah-kaedah lain seperti permainan dan muzik,” katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan lawatan 35 guru dari Selangor yang menyertai konvoi bermotosikal 1Malaysia dari Shah Alam ke kementerian di sini.
Konvoi itu singgah di beberapa tempat sepanjang perjalanan mereka untuk menyerahkan bendera Jalur Gemilang dan risalah 1Malaysia kepada orang ramai.
Mengulas kenyataan Presiden Persatuan Pengajaran Bahasa Inggeris Malaysia (Melta) Prof Madya Dr S. Ganakumaran, yang dilaporkan sebagai berkata bahawa kurikulum pengajaran bahasa Inggeris di sekolah ketinggalan zaman, Khair berkata kurikulum yang diperkatakan persatuan berkenaan mungkin kurikulum lama.
"Kami telah memperkenalkan kurikulum baru dan setakat yang saya tahu dan saya juga telah ke sekolah-sekolah dan para guru gembira dengan kurikulum baru dan kaedah baru yang diperkenalkan,” katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...